W ostatnich dniach otrzymuję różne zapytania na temat lotów w okolicach Śremu i bezpieczeństwa,
więc postanowiłem zaspokoić głód Waszej ciekawości.

Zacznijmy od początku…

W południowej Wielkopolsce lata przynajmniej kilkadziesiąt paralotni z napędem (motoparalotni) oraz motolotni. To są różne statki powietrzne, choć mogą wyglądać podobnie.
Z pewnością wszelkich obiektów latających na niebie jest coraz więcej.
Piloci startują z bardzo wielu miejsc i często przemieszczają się na odległości nawet do kilkudziesięciu kilometrów.


Co to oznacza w praktyce?
Jeśli widzisz coś nad swoją głową, to nie musi to oznaczać, że to „coś” wystartowało przed chwilą na pobliskiej łące. Może to być pilot, który właśnie przemieszcza się z odległego miejsca.
Może tak być, że widzisz go pierwszy i ostatni raz…a tydzień później podobną trasą poleci ktoś zupełnie inny.

Piszę o tym, gdyż coraz częściej docierają do mnie sygnały o niebezpiecznie niskich przelotach różnych statków powietrznych, bezpośrednio nad domami.
Są to incydenty niebezpieczne i nie powinny mieć miejsca.
Minimalne wysokości określają przepisy i każdy pilot powinien je znać i stosować się do nich.
Większość pilotów lata rozsądnie i zgodnie z przepisami, ale zdarzają się wyjątki.
Jeśli zdarzy się taki wyjątek, to proszę nie wiązać takiego incydentu z moją osobą.

Dlaczego?
Gdyż jestem pilotem od 2011 roku.
Do tej pory (stan na 25.09.2024) wykonałem:
7188 startów
7188 bezpiecznych lądowań
Moje motto: latać bezpiecznie = latać wysoko.
Stosuję to od 13 lat.

Korzystam z przestrzeni powietrznej zgodnie z przepisami.
Loty realizowane przez ParalotniePoznan.pl najczęściej odbywają się na wysokości ok. 200-300 metrów, z dala od zabudowań.

 

 

Jeszcze jeden drobiazg – przestrzeń powietrzna nad prywatnym terenem z definicji NIE należy do właściciela tego terenu. Taka przestrzeń jest jak droga publiczna.
To oznacza, że każdy statek powietrzny może nad tym miejscem przelecieć, pod warunkiem zachowania odpowiednich parametrów lotu (minimalna wysokość jest zależna od statku powietrznego i rodzaju terenu).
Reguluje to prawo lotnicze.

Każdy pilot poruszający się w przestrzeni powietrznej powinien mieć także odpowiednie uprawnienia, adekwatne do statku powietrznego, którym się porusza
(dla paralotni z napędem takim dokumentem jest świadectwo kwalifikacji).
Musi mieć także wykupioną odpowiednią polisę OC.

 

A teraz kilka fotek z lotów w ostatnim czasie. Miłego oglądania 🙂

Z lotniczymi pozdrowieniami
Szymon Domagała